Nieuws voor
leidinggevenden
Passend Onderwijs

15 juli 2024

Programma van eisen voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

Het programma van eisen voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs uit <a href="https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/11/04/bijlage-2-beleidsnota-evaluatie-passend-onderwijs">2020</a> is vernieuwd. Het zorgde namelijk niet voor voldoende duidelijkheid. Met het vernieuwen van het programma van eisen wil het ministerie van OCW meer duidelijkheid geven aan schoolbesturen en samenwerkingsverbanden waar zij wettelijk verantwoordelijk voor zijn en wat er minimaal van hen mag worden verwacht als het gaat om passend onderwijs. De taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van schoolbesturen en samenwerkingsverbanden moeten helder zijn, zodat partijen binnen passend onderwijs weten wat ze van elkaar mogen verwachten en elkaar daarop kunnen aanspreken. Achtergrond In 2020 heeft voormalig minister Slob de <a href="https://r.mail.momice.com/tr/cl/yX5uMFPHA-eqsIv_dBmuQB2QYvseVwNQtoHyQ7iI1Qpnu75qNFvDCahlYryqNzKQTvit3V26DB3wffQ-7JALvn0CS20YjNVZyqfGo98SstyixH4qrJy35iF_UhDU-UFIIxzaTfgf_emPiZBJUx7p-ESZN6K_w6v8PB02IGywlc4Xf7LLEPNQmqAMkjo-ZckllEl-xst9sC71Io1Dt34jmyiRE3RvX8CyIvrPGcW5hQXyIz9ZF9YDBYjnMng9cgFratF3IXWYDMsqf_2uu4oSiTodnOZfk3YCbXggrhV4sOKmqzNJuNIRTQLAwWtEnnW6y7AY-SPesfrtOMexntEndW0h-HVgv0dFEgxAJtk9Vx2ur2JXzkWhVWcURRe1d8mKcfsfu2tjApv1lPM">verbeteraanpak passend onderwijs</a> gepresenteerd. Met deze verbeteraanpak presenteerde hij 25 maatregelen ter verbetering op basis van de evaluatie van passend onderwijs. Een van de maatregelen (M19) is ‘Heldere eisen aan besturen en samenwerkingsverbanden’. Met deze maatregel werd beoogt meer helderheid te geven door middel van een programma van eisen voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden en wie waarvoor verantwoordelijk is. De taken en verantwoordelijkheden van schoolbesturen en samenwerkingsverbanden rond passend onderwijs zijn in 2020, met betrokkenheid van alle partijen, scherper geformuleerd in een programma van eisen. Het doel hiervan was om duidelijker te maken wat we van de schoolbesturen en van hun samenwerkingsverbanden verwachten, en daarmee de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de realisatie van passend onderwijs te versterken. <a href="https://r.mail.momice.com/tr/cl/oPp5fwySgXI7GEId4gbmxUoa9r4gdH2_5LL-ITynSfWm5luL72u94VoFCFC9iENAdVLVDsXyNFm9Y-o2G0i-9Ginx_qn4MRzusuSOwKsIcIzNZhcQu6dtiucvRRX-5pg5FnzYEiL_ssqRWh78Pi6VyBoVZiACybKvWl7XllsMF35ojqfPGh11nS_lVNPX88fQqZRuLWXzd5lMR57kXUn9f1ZwoglWwp9rXF_fIp6aUjZxLux7MivjvPGxcpcyWnaDoSBz_KzsZ7TtQIXsJCHLbMKKR-4sdn-0k47AcMrOjlOqNArXkxkNWkuD7j9vhPlZ0k4LI00IULJNSMS0DMm7pPCljNUz2KVSVUcYist3iDRJB7i4uvxTMAxS_UdEMNwB0EOXA">In de beleidsnota</a>, horende bij de hiervoor genoemde verbeteraanpak, gaan hoofdstuk 8 en bijlage twee over het verduidelijken van de rollen voor schoolbestuurders en samenwerkingsverbanden en het programma van eisen.

13 mei 2024

Position Paper Thuiszitters en Thuisonderwijs

<a href="https://netwerklpo.nl/uploads/content/Position-paper-Thuiszitters-en-thuisonderwijs.pdf"></a>Op 23 mei is er in de Tweede Kamer een Rondetafelgesprek over thuiszitters en thuisonderwijs. Al jarenlang wordt door verschillende partijen geprobeerd om het aantal kinderen en jongeren dat thuiszit te verminderen of – beter nog- te voorkomen. Gemeenten en samenwerkingsverbanden hebben hierin een wettelijke taak. Helaas zijn wij niet uitgenodigd deel te nemen aan het gesprek op 23 mei. Daarom hebben wij een position paper voorbereid om onze input vooraf toch mee te geven. Kern van het position paper: Thuiszitten is een maatschappelijk vraagstuk waarvoor een integrale benadering nodig is vanuit jeugdhulp en onderwijs.Verzuim kan een voorbode van thuiszitten zijn. Om thuiszitten te voorkomen, moeten alle vormen van verzuim in beeld zijn. Dat is nu niet het geval.Er zijn voldoende professionals nodig in de kinderopvang, de zorg en het onderwijs om kinderen en jongeren met een intensieve zorgvraag en hun ouders te ondersteunen. Het Rijk kan helpen om een integrale aanpak op personeelstekorten te ontwikkelen.Wet- en regelgeving die belemmerend werkt, zoals leeftijdsgrenzen tussen wetten en schotten tussen onderwijs- en zorggeld, moet worden aangepakt. Er is integraal beleid en ontschotte financiering nodig en bij voorkeur één ministerie voor Jeugd.Thuisonderwijs is geen volwaardig alternatief voor schoolgang. Kinderen en jongeren hebben ook contact met leeftijdsgenoten, een sociaal netwerk en een breed ontwikkelingsgericht aanbod nodig. Vrijstellingen voor kinderen en jongeren die thuisonderwijs volgen, leiden er veelal toe dat zij uit beeld raken. Daarom moet worden vastgelegd wie hun ontwikkeling volgt.

28 februari 2024

Position paper: 10 jaar passend en inclusief onderwijs

In 2024 gaan Netwerk LPO en Sectorraad samenwerkingsverbanden vo officieel samen verder als één organisatie van samenwerkingsverbanden in Nederland. Een mooi jaar dus voor de samenwerkingsverbanden. Vooral ook omdat we in 2024 10 jaar onderweg zijn met passend en inclusief onderwijs. Een goed moment om terug te kijken. We doen dat in dit position paper als aftrap van een jaar waarin we op verschillende momenten aandacht besteden aan 10 jaar passend en inclusief onderwijs. Als samenwerkingsverbanden zien wij inclusief onderwijs als een onderwijspraktijk in ontwikkeling, waarin diversiteit het uitgangspunt is. Een sterke pedagogische basis met voorzieningen van hoge kwaliteit is voorwaardelijk voor inclusief onderwijs. Wij geloven dat we oplossingen moeten zoeken in de context, in het inzetten van kennis, expertise, tijd en ruimte om de leeromgeving zo aan te passen dat steeds meer kinderen en jongeren er optimaal van kunnen profiteren. Voor een deel van de kinderen en jongeren zal gespecialiseerd onderwijs (tijdelijk) nodig blijven. Dat is vooral van belang voor de groep die recht heeft op onderwijs en op dit moment nog niet deelneemt aan onderwijs ontwikkelrecht. We zien dat de instroom in het gespecialiseerd onderwijs voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door instroom van kinderen en jongeren uit kinderdagcentra, dagbesteding en zorg. Zij namen voor de invoering van passend onderwijs niet deel aan het onderwijs. Dat dat nu wel lukt, is een succes! Als partners in het netwerk voor de jeugd willen we eraan bijdragen dat steeds meer kinderen en jongeren aan onderwijs deelnemen.